Du er her: Forside -> Annet - > Nyttårsforsett


Nyttårsforsett

Publisert den 30.01.2020 av Beate Riise

Seks nyttårsforsetter- fellene du ikke må gå i

 


 

1.  Spise sunnere – kosthold

2.  Trene mer

3.  Spare mer og bruke mindre

4.  Slutte å røyke

5.  Drikke mindre alkohol

6.  Tilbringe mer tid med familie og venner


Titusenvis av nordmenn setter seg ned rundt nyttårstider og funderer på hvilke valg de bør gjøre for at det nye året skal bli bedre enn det forrige. Disse forsettene har blitt valgt i mange år, men en stor del mislykkes med å overholde de. Hvorfor det?


Her er tre av fellene vi går i:


1) Nyttårsforsettet – Starter for hardt

Et av de mest populære nyttårsforsettene er å begynne å trene mer. I utgangspunktet er dette et supert forsett om du strukturerer det godt nok. De fleste jobber fra 8-16 omtrent hver dag i tillegg til plikter og oppgaver hjemme. Mange tenker at de må trene hver dag for å føle at de mestrer nyttårsforsettet. Om du er nybegynner og ikke har trent på flere år, burde du absolutt ikke sette deg slike mål. Begynn heller med for eksempel 1-2 ganger i uka, i tillegg til en liten spasertur. Da har du mye større sjanse til å gjennomføre forsettene kontra om du satte deg et mål om å trene hver dag.

2) Nyttårsforsettet – Ikke spesifikt nok

Jeg skal spare mer i år, sier mange. Det er veldig bra, men det er et altfor åpent forsett. Å kjøpe seg frokost i kantina føles kanskje ikke ut som en big deal, men kjøper du frokost 1-3 ganger i uken hver uke, blir det fort mange tusen kroner. Det første du burde gjøre, er å sette deg opp et budsjett og en kostnadsoversikt. Sett inn alle faktorene du vanligvis bruker penger på og tenk realistiske/omtrent riktige utgifter på alle postene. Lag deg en plan som strekker seg hele måneden. For eksempel om du har satt inn 2000 kroner på matposten, burde du dele det på så mange dager det er i måneden.  Da finner du omtrent hva du kan bør bruke hver dag for å ikke overstige budsjettet. Lykke til!

3) Nyttårsforsettet – Holder forsettene hemmelig

Jeg tenker at de som klarer å gjennomføre forsettene, er de som forteller familie og venner om målene de vil oppnå det året. Det lager sosiale forpliktelser. De som forteller, får mest sannsynlig også hjelp og støtte. Når du innrømmer at du skal gjennomføre noe til dine nærmeste, vil du gjøre det som må til for å lykkes. Det gjør at du tar seg sammen når det er tungt å holde seg til planen. I tillegg bør du være flink til å minne seg selv på fordelene ved å klare målet.