×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 16296
Å komme i form

Å komme i form

De første stegen til å komme i bedre form er alltid de vanskligste, der man ikke virkelig vet hva man vil og hvordan man skal komme seg dit. 

Når man først har bestemt seg for å sette i gang, så kan det være vansklig å vite hvor og hvordan man starter. Dersom man ikke har en ortlig plan vil den første perioden ofte bære preg av impulsivitet, tilfeldigheter og man som oftes begynner for brått. Dermed når man ikke de målene man har satt.  Så først må bør man finne ut hvilken nivå man befinner seg på, og tenke over hvilke resultater man ønsker å oppnå. 

 

Før start bør man lage en målsetting og plan for gjennomføringen. Dette er da en forutsetning for å oppnå varige endringer og tilfredstillende resultater. Det kan være å notere ned målene og tidligere resultater som bevis på at det går framover.  Et av målene bør også være oppnåelse og realsttiske mål. Alle vil ikke kunne få en modellkropp eller bli toppidrettsutøver- i hvertfall ikke hvis man kun trener en gang per uke.  Og hva er egentlig en fin kropp? Er det noe du synes selv eller er det du tror alle andre synes?

Det kan også være lurt å sette seg delmål gjennom trenings perioden. Det kan være foreksempel å gp ned et visst antall kg i løpet av en periode,  det kan være å løpe en distanse på et viss tid eller å klare å gjennomføre 3 treninger per uke i en periode.   Disse delmålene kan sørge for at man kan få en følelse av mestring, at man ser at man er på rett vei og bli motivert til å fortsette.

Det kan være et godt utgangspunkt å kan kontrollere fremgangen underveis og justere målsettingene og treningen etter hvert som resultatene kommer. Dette er viktig for å kunne vite hvilken nivå man ligger på og dermed kan du starte treningen på et passende nivå og unngå en del av de problemene som ofre fører til frafall.

 

Når målene er satt bør man finne ut hva man kan tenke seg å gjøre videre. Vil du trene på et treningssenter, hjemme eller ute i naturen. liker du å trene utholdenhet, styrke eller foretrekker du andre aktivitetsformmer, og hvordan sammenfaller dette med de målene man har satte seg.  For enekelte kan det være nok å endre det daglige aktivitetsnivået, men etter hvert som man kommer i bedre form så bør man øke utfordringene.  Det er da viktig å finne aktiviteter man trives med, for da øker man sannsynligheten for at man opprettholder aktiviteten. Da vil heller ikke treningen føles som tvang ellet et pliktløp. 

 

Noen ekempler på arbeidsoppgaver og målsettninger:

* sette deg ett eller flere hovedmål som fram i tid.

* sett opp delmål som leder deg fram mot hovedmålet.

* Finn ut hvor mye tid du har til rådighet og hvor mye du vil trene. 

* Finn ut hva slags aktiviteter du liker og hvordan disse sammenfaller med målene.

* Se etter en rød tråd gjennom mål, tidsbruk og aktivitetsform.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lest 812 ganger Sist redigert torsdag, 07 april 2016 10:23
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)

About Author

Siste fra