×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 16289

Hvorfor det er viktig for deg som enkeltperson å være i fysisk aktivitet

 

 iStock 000011923738XSmall

 


Trening er positivt for deg som enkeltperson. Regelmessig og riktig trening gir deg positive helsegevinster som påvirker deg hele livet. Ved å trene et par ganger  i uken påvirker du alle kroppsfunksjoner på en sunn og positiv måte.

 


Å være i fysisk aktivitet i løpet av dagen er viktig for både den fysiske og psykiske helsa. Når man er på skolen eller sitter på jobb, er det ofte at man blir

sittende stille store deler av dagen. Konsekvensene av lite fysisk aktivitet kan være alt i fra lite overskudd til smerte i muskulaturen, og skjellet. Regelmessig og riktig trening gir deg positive helsegevinster. Gode fordeler som du får ut av fysisk aktivitet er først og fremst bedre muskel styrke, sterkere hjerte, sterkere sener og led, bedre immunforsvar og et bedre selvbilde. Regelmessig fysisk aktivitet minsker også risikoen for livsstilsjukdommer som diabetes type 2 og gir deg en økt livskvalitet.

Tips til å komme i gang med trening:  Det kan være vanskelig for mange å komme seg opp fra sofaen etter en lang dag på jobb, eller etter en slitsom skole dag. Sliter du med motivasjon hjelper det ofte å gjøre noe fysisk aktivt som du interesserer deg for, som å sykkle, svømme, jogge osv. Jo flere aktiviteter man har å velge mellom, jo mindre er sanssyneligheten for å gå lei. Et annet godt råd er å finne deg en partner som hjelper å motiverer deg, om det er flere som trener samtidig er det som oftest mye morsommere.

                                                                                                                                                                          Bilde: http://dceg.cancer.gov/research/public-health-impact/physical-activity                                                                              Asgeir Fiskerstrand

Lest 1001 ganger Sist redigert torsdag, 12 november 2015 11:21
Ranger denne artikkelen
(1 Stemme)

About Author