Filmanmeldelse Lion: A long way home

Filmanmeldelse Lion: A long way home

- En rørende og imponerende film basert på en sann historie.

terning

Dramafilm

Regissert av Garth Davis

Filmen er basert på dokumentarboken A Long Way Home av Saroo Brierley, og ble lansert 24. november 2016. Filmen hadde verdenspremiere under ”Toronto internasjonale filmfestival” i september 2016, og den hadde kinopremiere i Norge 6. januar 2017. Skuespillerne som er med er Sunny Pawar, Dev Patel, Nicole Kidman, Rooney Mara, Abhishek Bharate og David Wenham.

Handling

Filmen Lion handler om Saroo Brierley som ble fraskilt fra familien da han var 5 år, og prøver å finne veien tilbake gjennom Google Earth.

Saroo bodde sammen med familien sin i en landsby som het Ganesh Talai. Han hadde en mor, bror (Guddu) og en søster. En dag skulle Guddu på jobb og Saroo ville være med selv om broren mente han var for ung. Det var på denne dagen han forsvant. Fordi han gikk å la seg inne på ett tog fordi han var trøtt, mens han ventet på at broren skulle komme tilbake. Han var på toget i over 2 dager før han kom seg av, og fant ikke veien tilbake blant annet fordi han uttalte landsbyen Ganesh Talai som ”Ganesteley” som var feil. I tillegg skjønte han ikke språket ”Bengali” som de pratet der han endte opp. Det var flere utfordringer for han, og han uttalte også navnet sitt feil, noe han også gjorde hele livet. Så ingen fant han i systemet og ingen tok kontakt. Moren kunne heller ikke lese eller skrive så det var vanskelig å etterlyse han. Saroo var en veldig smart og intelligent gutt. Så når han var bortkommen så han veldig lett hvem som var slem og hvem som ville han godt. Noe som var en veldig god egenskap å ha i et farlig miljø.

Spenning

I filmen viser de store kontraster på rik og fattig. Saroo ble født i India som er et fattig land hvor både voksne og barn måtte arbeide for å overleve. Spenningen i filmen startet veldig tidlig da broren forsvant. Noe som gjør at seerne er med helt fra starten. De klarte også å opprettholde denne spenningen utover i filmen, noe som gjorde den veldig interessant og bra. Vi tror at effekten av en sann spenningskurve er med på å gjøre det til en god film. Det at filmen er basert på en sann historie gjør inntrykkene i filmen mye sterkere, og de spiller derfor mye på følelser. Spesielt når den lille gutten på 5 år er helt forlatt og helt fra seg og ingen bryr seg, gir det oss en trist følelse. Det får oss til å tenke på hvor vanlig dette er i et land som India, og hvor vandt de er til å se bortkomne barn i forhold til mange andre land.

Vi personlig synes det var en veldig god og spennende film. Den får frem flere gode budskap.

Lest 250 ganger Sist redigert fredag, 03 mars 2017 11:22
Ranger denne artikkelen